loading...
تحمیل افلام الجدید
آخرین ارسال های انجمن
پژمان بازدید : 32 جمعه 23 اسفند 1392 نظرات (0)

آیا چین در بحران اوکراین پشت پوتین می ماند؟

 

پاور با بیان اینکه زمان برای حل مسالمت آمیز بحران در اوکراین در حال سپری شده است از روسیه خواست به صدای 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و مردم اوکراین که به طور قابل ملاحظه ای یکپارچه است گوش کند.

 دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد گفتند آمریکا روز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت توزیع کرد که همه پرسی برنامه ریزی شده روز یکشنبه درباره استقلال شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین را غیرقانونی اعلام خواهد کرد اما روسیه قول داده است آن را وتو خواهد کرد.
 
به گزارش انتخاب، دیپلمات ها افزودند در این قطعنامه یک صفحه ای همچنین از کشورها درخواست شده است نتایج همه پرسی در منطقه کریمه را که ساکنان آن روس زبان و طرفدار روسیه هستند به رسمیت نشناسند.
 
پارلمان شبه جزیره کریمه پیشتر به الحاق این منطقه به روسیه رای مثبت داده است.
 
سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت در مصاحبه با خبرنگاران گفت هدف از ارائه این قطعنامه تغییر محاسبات روسیه پیش از از دست رفتن جان بیگناهان است.
 
وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود این قطعنامه راه حلی مسالمت آمیز برای بحران اوکراین برپایه حقوق بین الملل و دستور شورای امنیت برای تضمین امنیت و صلح جهانی در صورت لزوم است.
 
پاور تصریح کرد همه پرسی در شبه جزیره کریمه که پیش بینی می شود در آن به طور قاطع به پیوستن این منطقه به روسیه رای مثبت داده شود به طور عجولانه برنامه ریزی شده است.
 
وی همچنین این همه پرسی را غیر قابل توجیه ، تفرقه افکنانه و نقض حق حاکمیت اوکراین نامید.
 
پاور با بیان اینکه زمان برای حل مسالمت آمیز بحران در اوکراین در حال سپری شده است از روسیه خواست به صدای 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و مردم اوکراین که به طور قابل ملاحظه ای یکپارچه است گوش کند.
 
قدرت های غربی امیدوار بودند این قطعنامه در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین نیز در آن حضور داشت رای مثبت بیاورد.
 
اما روسیه که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است اعلام کرد با این پیش نویس مخالف است و به همین علت تصمیم گرفته شد رای گیری درباره آن دست‌‌کم تا روز شنبه به تعویق بیفتد تا زمان برای مذاکرات بیشتر درباره آن فراهم شود.
 
یک دیپلمات غربی در مصاحبه با رویترز گفت روسیه اعلام کرد این پیش نویس قطعنامه را وتو خواهد کرد.
 
« امیدها درخصوص خودداری چین از وتو »
 
برخی دیپلمات های غربی گفتند امیدوارند چین که در وتو سه قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال 2011 تاکنون به روسیه ملحق شده است این بار از مسکو فاصله بگیرد و از چنین کاری خودداری کند.
 
یک دیپلمات گفت این اقدام چین به روسیه نشان خواهد داد که منزوی شده است و اکثریت شورای امنیت سازمان ملل متحد ازجمله چین خواستار همراهی با این کشور برسر اوکراین نیستند.
 
چین به علت مسائل مختص خود ازجمله تبت ، تایوان و دیگر مناطق به طور کلی با جدایی طلبی مخالف است.
 
چین در نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده است اما دیپلمات ها گفتند نمی توان با قاطعیت گفت که پکن برسر بحران اوکراین از مسکو فاصله خواهد گرفت یا خیر.
 
لیو جی یی سفیر چین در سازمان ملل متحد گفت چین خویشتنداری همه طرف ها و حل این بحران را با استفاده از روش های سیاسی و دیپلماتیک خواستار است.
 
وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود چین از تلاش های سازنده و سودمند جامعه بین المللی به منظور کاهش تنش ها در اوکراین حمایت می کند.
 
جی یی تصریح کرد :« ما از هرگونه پیشنهاد و طرح که بتواند به کاهش تنش در اوکراین کمک کند استقبال می کنیم.»
 
ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت دولت مشروع قبلی اوکراین به طور غیر قانونی توسط ملی گرایان سرنگون شد. کیف خود در حال جدا کردن اوکراین به دو بخش است.
 
ریموندا مورموکایته سفیر لیتوانی در سازمان ملل متحد که کشورش زمانی بخشی از شوروی بود گفت اقدامات روسیه دلسرد کننده است.
 
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد اگر همه پرسی در شبه جزیره کریمه به الحاق این منطقه به روسیه منجر شود مسکو با پیامدهای جدی ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.
 
واشنگتن و بروکسل هر دو هشدار داده اند با اعمال تحریم هایی علیه روسیه ، به این مسئله واکنش نشان خواهند داد.
 
مارک لیال گرانت سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد نیز از روسیه و مقامات منطقه کریمه خواست این همه پرسی را لغو کنند.
 
وی افزود برگزاری یک همه پرسی آزاد و عادلانه در حالی که نیروهای روسی کنترل شبه جزیره کریمه را در دست دارند امکانپذیر نخواهد بود. جامعه بین المللی چنین همه پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت.
اخبار بین الملل - انتخاب

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
تحمیل افلام الجدید,افلام,افلم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 695
  • کل نظرات : 54
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 68
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 142
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 383
  • بازدید ماه : 269
  • بازدید سال : 7,210
  • بازدید کلی : 275,764